modern-studio-apartment-design-with-bedroom-living-space-min

امید به بهبودی هتل‌ها در دوران کرونا: بررسی بازار گردشگری داخلی

به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، سفرهای درون‌مرزی یکی از آخرین چیزهایی است که به روال قبلی خود باز خواهد گشت. از سوی دیگر، سفرهای درون‌مرزی یا گردشگری داخلی، اولین نشانه بازگشت سفر به زندگی مردم است. با وجود محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر جهان، گردشگری داخلی می‌تواند نقشی حیاتی در بازسازی اقتصاد داشته باشد و به‌عنوان شاخصی برای سلامت و امنیت کشورهای مختلف عمل کند.

از آن‌جایی که موج‌های ویروس کرونا در سراسر جهان با سرعت‌های مختلفی در حال وقوع است، گردشگری داخلی نیز به‌صورت نامنظم بهبود می‌یابد. برخی از کشورها ممکن است با وجود همه‌گیری کرونا نیز توانسته باشند چرخ‌های اقتصادشان را دوباره به گردش دربیاورند، در حالی‌که برخی کشورها نیز ممکن است برای مدت زمان طولانی‌تری در حال مبارزه با مشکلات ناشی از کرونا باشند.

چیزی که در حال حاضر می‌بینیم، اینست که نگرش‌ها، انگیزه‌ها و اولویت‌های مسافران برای آینده قابل پیش‌بینی نیست، یا حتی برای همیشه تغییر کرده است. در نتیجه، هتل‌داران باید خود را با محدودیت‌های ناشی از کرونا وفق دهند. برای مثال، در برخی از کشورها مانند استرالیا و نیوزیلند، مبارزه با ویروس کرونا به بهترین شکل ممکن انجام شده است. در نتیجه، مسافرانی که رویای سفر در دوران محدودیت را در سر دارند، می‌توانند دوباره سفر کنند. در واقع، بسیاری از کشورهای همسایه در حال حاضر به دنبال رسیدن به توافقاتی برای سفر هستند تا به مسافران اجازه دهند آزادانه سفر کنند.

 

در ادامه این مطلب، اطلاعاتی در مورد گردشگری داخلی و راهکارهایی جهت افزایش اقتصاد گردشگری در دنیای بعد از ویروس کرونا در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

سفر داخلی چیست؟

سفر درون‌مرزی یا داخلی به سفری گفته می‌شود که مقصد و مبدأ آن در یک کشور باشد. این سفر می‌تواند یک سفر کاری، تفریحی یا پزشکی باشد.

از آن‌جایی که مبدأ و مقصد سفرهای داخلی در یک کشور است، می‌توان از هر نوع حمل‌ونقلی برای گردشگری داخلی استفاده کرد.

بدیهی است که بیشتر هتل‌داران به سفرهای طولانی و برون‌مرزی علاقه دارند. دلیل این امر نیز این است که اکثر سفرهای داخلی نیازی به اقامت شبانه ندارند.

تعریف گردشگری داخلی

گردشگری بومی تقریبا همان سفر داخلی است، با این تفاوت که در گردشگری داخلی، جامعه هدف کسانی هستند که فقط برای گذراندن اوقات فراغت سفر می‌کنند.

این جامعه هدف، بازار مهمی برای هتل‌داران در دوران کرونا خواهد بود. کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان که دارای حجم زیادی از گردشگران داخلی هستند، مجبورند بیش‌تر از هر زمان دیگری به کشور خودشان اعتماد کنند تا دوباره بتوانند اقتصاد گردشگری پایداری داشته باشند.

سفر محلی یا منطقه‌ای چیست؟

سفر محلی یا منطقه‌ای را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

بخش اول در مورد افرادی است که بیشتر تمایل دارند مکان‌های دیدنی نزدیک به شهر خودشان را ببینند و با فرهنگ محلی خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.

بخش دوم نیز مربوط به مسافرانی است که با فرهنگ محلی مقصدی که به آن‌جا سفر کرده‌اند، ارتباط برقرار می‌کنند.

سفرهای درون‌مرزی برای هتل‌ها در دوران ویروس کرونا

سفرهای درون‌مرزی راهکاری جهت نجات صنعت گردشگری است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، حتی با وجود موفقیت‌آمیز بودن مبارزه با کرونا نیز باید مدتی از سفرهای بین‌المللی اجتناب کرد. بنابراین در این فاصله، برای ادامه فعالیت هتل‌ها باید روی بازار داخلی تمرکز کرد. در واقع، هتل‌ها باید درآمد خود را از بازار داخلی کسب نمایند.

در این میان سوالاتی وجود دارد که جواب آن‌ها به آگاهی بیشتر کمک می‌کند:

  • مردم تا چه حد برای سفر انگیزه خواهند داشت؟
  • بعد از این دوران سخت، مردم از نظر مالی چقدر توانایی سفر دارند؟
  • انتظارات و اولویت‌های جدید مسافران چیست؟
  • هتل‌ها چه نوع سفرها و مسافرانی را باید هدف قرار دهند؟
  • هتل‌ها چگونه باید به بازاریابی سفر درون‌مرزی نزدیک شوند؟

جواب این سوالات از طریق آگاهی‌دادن و استفاده از ابزارهای مناسب برای توانمندسازی در زمان مناسب نهفته است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، وضعیت کرونا در هر یک از کشورها متفاوت است. دولت‌‌ها کمک‌های مختلفی را به مردم ارائه می‌دهند و محدودیت‌ها مرتبا در حال نوسان است. به‌همین دلیل، رفتار و احساس مسافران تحت تأثیر وضعیت سلامت کشورشان است.

هتل‌داران برای ورود به این نوع بازاریابی باید آمادگی لازم را داشته باشند و اقداماتی را انجام دهند.

برخی از اقدامات حیاتی برای هتل‌ها عبارتند از:

• کنترل هزینه‌ها و امور مالی
• کسب اطلاعات در زمینه تمایلات بازار داخلی
• ارزیابی استراتژی‌های بازاریابی و تاریخچه فروش
• همکاری یکپارچه با آژانس های مسافرتی OTA و TA ها
• جمع‌آوری داده در مورد مسافران داخلی
• ایجاد استراتژی‌های جدید و متناسب با شرایط فعلی
• ارزیابی دقیق هر یک از کانال های فروش (رزرواسیون)

هتل‌ها باید در این زمینه خلاق و انعطاف‌‌پذیر باشند تا پیشنهادهای خوبی را به مسافران ارائه دهند. بنابراین، موفقیت در این دوران به تجربه‌ای که مهمانان تحت فشار و استرس زیاد در هتل کسب کرده‌اند، بستگی دارد.

با وجود افزایش قیمت‌ها و نگرانی در مورد ایمنی پروازها، انتظار می‌رود که سفرهای جاده‌ای افزایش بیشتری داشته باشد.

نحوه جذب مسافران داخلی به هتل: ملاحظات سفر جهت مقابله با ویروس کرونا

در دوران پس از کرونا برنامه‌ریزی، مهارت و شانس همگی نقشی اساسی در جذب مسافران داخلی دارد.

دلیل این‌که شانس به‌عنوان یکی از عوامل مطرح شد، این است که موقعیت و تجربه یک فاکتور مهم برای برخی از مسافران است.

ممکن است بسیاری از افراد بعد از گذراندن یک دوره ناآرامی در زندگی‌‌شان به‌دنبال راهکاری جهت بهبود روحیه و سلامتی خود باشند. مناطق روستایی و خارج از شهرهای بزرگ، فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت جسمی و روحی این افراد است.

برخی دیگر از افراد نیز با هدف سرگرمی سفر می‌کنند تا زمان و تجربیاتی که در انزوای اجتماعی از دست داده‌اند را دوباره به‌دست آورند.

با این وجود، دسته دیگری از مردم نیز وجود دارند که به‌شدت با وجود ویروس کرونا آسیب دیده‌اند و هنگام سفر بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند.

هتل‌ها باید مسافرانی که به منطقه آن‌ها سفر می‌کنند را به‌خوبی بررسی کنند تا بفهمند که این مسافران به دنبال چه چیزی هستند و هتل می‌تواند چه خدماتی را به آن‌ها ارائه دهد. بنابراین هتل‌داران باید از روش‌های مختلفی برای بازاریابی و فعالیت استفاده کنند.

نکاتی که باید هتل‌داران به یاد داشته باشند:

ایجاد الزامات جدید در مورد نظافت و بهداشت

مسافرانی که قصد سفر داشته باشند، از نظر سلامتی به‌احتمال زیاد مشکلی ندارند. بنابراین شما باید این اطمینان را به آن‌ها بدهید که هتل شما در زمینه بهداشت و ضدعفونی به‌خوبی عمل می‌کند.

اتخاذ رویکردهای جدید برای فضاهای مشترک (لابی، رستوران، استخر و غیره)

در دوران کرونا، هتل‌ها باید تحت هرگونه شرایطی از ازدحام بیش از حد جلوگیری کنند. بسیاری از مسافران نگران این موضوع هستند و شما باید این اطمینان را به آن‌ها بدهید که همه چیز تحت کنترل است.

تمایل به ورود بدون تماس، سرویس اتاق و مواردی از این قبیل

قبل از همه‌گیری کرونا بسیاری از مسافران تمایل زیادی به ورود کارکنان هتل به اتاق نداشتند، احتمالا با وجود کرونا بسیاری از افراد نیز این تصمیم را داشته باشند. بنابراین هتل‌ها باید سعی کنند به‌هیچ وجه مهمانان خود را ناراحت نکنند تا احساس امنیت بیشتری را داشته باشند. استفاده از اپلیکیشن‌های خاص در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

افزایش تقاضا برای خدمات و امکانات رفاهی

تأثیرات روانی یک رویداد جهانی نظیر همه‌گیری ویروس کرونا نباید دست کم گرفته شود. از آن‌جایی‌که بسیاری از مسافران به‌دنبال بهبود وضعیت جسمانی و روحی خود هستند، بیشتر تمایل دارند تا در محیطی قرار بگیرند که تجربه متفاوتی برای آن‌ها ایجاد کند و به آرامش آن‌ها کمک نمایند.

به تعطیلات توجه داشته باشید

بسیاری از مسافران آخر هفته‌ها یا آخر ماه مشتاق ماجراجویی و کشف تجربه‌های جدید و سرگرم‌کننده هستند. به‌همین دلیل هتل‌ها باید بررسی کنند که چه پکیج‌هایی برای ارائه به این گروه از افراد مناسب است. بنابراین زمان مناسب را پیدا کنید و با شرکت‌ها و آژانس‌های محلی جهت ارائه پیشنهادات، همکاری داشته باشید.

نگرانی در مورد امکانات بهداشتی محلی

حتی اگر تمام محدودیت‌ها نیز برداشته شود، ترس آن از بین نخواهد رفت. بسیاری از مسافران جهت اطمینان از امنیت خود، خانواده، دوستان و همکاران‌شان به‌دنبال اقامت در مکانی هستند که اطراف آن نیز خدمات بهداشتی قابل اعتمادی داشته باشد.

کاهش سرعت و بهبود سفرهای کاری

در دوران همه‌گیری کرونا، دورکاری بسیاری از سفرهای کاری را محدود کرد. در نتیجه بسیاری از کسب‌وکارها برای صرفه‌جویی در هزینه و رعایت محدودیت‌های ناشی از کرونا، سفرهای کاری را در اولویت قرار نمی‌دهند. با این‌وجود دوباره برخی از افراد متخصص سفر کاری دارند و در کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلفی شرکت می‌کنند.

اگر به مسافرانی که در گذشته داشته‌اید، فکر کنید می‌بینید که بسیاری از آن‌ها ترجیحات مشابهی دارند که در دوران کرونا بیشتر خواهد شد.

انواع مسافرانی که با هدف گردشگری سفر می‌کنند:

حساس به قیمت

این نوع مسافران بیشتر به‌دنبال پیدا کردن بهترین پیشنهاد برای سپری کردن اوقات فراغت‌شان هستند. برای مثال، خانواده‌ها جزو این دسته از مسافران هستند که ارزش پول خود را می‌دانند. مسافران حساس به قیمت بیشتر تمایل دارند تا امکانات رفاهی، رستوران‌ها و جاذبه‌های محلی هر منطقه نزدیک به هتل باشد.

حساس به نظرات

بسیاری از مهمانان بالقوه ممکن است نظرات دیگر افراد در مورد اقدامات بهداشتی، استانداردهای بهداشتی کارکنان و مواردی از این قبیل را جویا شوند. بنابراین با رعایت نکات بهداشتی، می‌توانید نظر آن‌هارا جلب کنید و خطر ناشی از ابتلا به ویروس را به حداقل میزان ممکن برسانید.

مسافران جویای تجربه‌های بیشتر

دسته‌ای از مسافران به دنبال پیدا کردن راه‌هایی هستند که از طریق آن بتوانند تجربه بیشتری کسب کنند. بنابراین باید بررسی کنید که چه چیزی بعد از ویروس کرونا، توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد. برای مثال می‌توانید یک غذاخوری خصوصی، یک فرجه زمانی مشخص برای استفاده خصوصی از امکانات رفاهی و مواردی از این قبیل را برای آن‌ها در نظر بگیرید.

مسافران جویای امکانات رفاهی

استخرها، سرگرمی‌ها و شهربازی‌های مخصوص کودکان جزو امکاناتی هستند که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد. بنابراین از آن‌جایی‌که در دوران کرونا بیشتر مسافران تمایل دارند اوقات خود را بیشتر در هتل بگذرانند، باید امکاناتی از این قبیل را برای آن‌ها فراهم کنید. به‌ویژه برای مسافران دارای کودک یا افراد مسن که خطر کرونا برای آن‌ها بیشتر است.

برای داشتن یک هتل موفق، باید نیازها و خواسته‌های مهمانان را درک کنید. در واقع نیاز آن‌ها باید اولویت اول شما باشد.

درک و تحریک درخواست برای مسافران محلی در هتل شما

مدیریت درآمد همیشه (به‌طور فزاینده‌ای در سال‌های اخیر) اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اکنون باید مدیران درآمد به مدیران داده تبدیل شوند و با استفاده از تجزیه‌وتحلیل، تصمیم بگیرند که روی چه چیزی تمرکز کنند. از آن‌جایی‌که پیش‌بینی دقیق آینده امکان‌پذیر نیست، باید از داده‌ها برای تصمیم‌گیری استفاده کرد.

در نتیجه مدیران باید تشخیص دهند که چه داده‌هایی بهترین اطلاعات را به آن‌ها خواهد داد و کدام ابزار هوش مصنوعی می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

نظارت بر رقبا در این دوران یکی دیگر از اقدامات مفید است. بنابراین سعی کنید حتما کار رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنید.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به موفقیت شود، فراموش کردن نقش‌های ایجاد شده در کسب‌وکار است. مانند استارتاپ‌ها، شما باید بازاریابی، فروش و مدیریت درآمد داشته باشید. همه افراد باید با هم خلاقانه فکر کنند و به دنبال خلق فرصت‌هایی بهتر باشند. در واقع، مسافران با انتخاب‌های زیادی مواجه هستند که شما باید در بین آن‌ها برجسته باشید.

عواملی که به عنوان مدیر هتل باید به یاد داشته باشید:

  • از آن‌جایی‌که آژانس‌های مسافرتی آنلاین یا OTAها (مانند: اقامت۲۴، علی­ بابا، اسنپ تریپ و …) به بازارهای بی‌نظیری دسترسی دارند، همکاری با آن‌ها بسیار با ارزش خواهد بود. دلیل این امر نیز این است که بسیاری از درخواست‌ها از طریق این کانال‌ها هدایت می‌شوند.
  • همه‌گیری کرونا باعث شده است که بسیاری از مسافران در صف‌های طولانی انتظار باقی بمانند و در اثر سیاست‌های لغو و بازپرداخت نامشخص، شرایط ناخوشایندی را تجربه کنند. سرویس مالی لاماسو این قابلیت را به آژانس­ها و هتل­ها می­دهد تا چالش های لغو و بازپرداخت بدون مشکل برطرف شود. رزرو مستقیم بدون کارمزد بسیار مهم است و کمک می‌کند تا روابط خودتان را با مهمانان شروع کنید.
  • به آسان کردن رزرواسیون و اقدامات سرگرم کننده‌ای فکر کنید که مهمانان می‌توانند از آن بهره ببرند.
  • سعی کنید از طریق متاسرچ ها (مانند رادار۳۶۱)، بیشترین میزان بازدید را در گوگل داشته باشید.
  • در کنار تبلیغ برای هتل خودتان، باید مقصد و مزایای آن را نیز تبلیغ کنید.
  • پیشنهادهای مختلفی را برای مسافران کوتاه‌مدت و بلندمدت آماده کنید که با کمک لاماسو امکان تعریف پکیج های مختلف وجود دارد و می توانید نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا را برطرف نمایید.

دلایل سفرهای کوتاه ‌مدت

مسافران به دلایل مختلفی سفر کوتاه‌مدت انجام می‌دهند. مسافرت‌های آخر هفته جزو محبوب‌ترین سفرهای داخلی هستند که ممکن است دلیل آن‌ها دیدار خانوادگی، پزشکی یا یک سفر کاری کوتاه باشد.

سفرهای کوتاه‌مدت کاری همواره جزو سفرهای رایج بوده است و احتمال می‌رود که میزان آن در آینده نزدیک با کاهش زیادی مواجه باشد.

نگرانی‌های مسافرانی که بیش‌تر سفرهای کاری دارند عبارتند از:

• موقعیت مکانی

در حالت ایده‌آل مسافران کاری به‌دنبال محل اقامتی هستند که نزدیک به محل برگزاری کنفرانس، جلسه و مکانی که از آن بازدید می‌کنند، باشد. به زبان ساده‌تر، آن‌ها نمی‌خواهند وقت‌شان در رفت‌وآمد بین محل کار و محل اقامت از دست بدهند.

• ارتباط

مسافران کاری در طول سفر با مشتریان و همکاران خود باید در ارتباط باشند تا بتوانند به‌صورت مداوم به فایل‌ها و ایمیل‌های مهمی که دارند، دسترسی داشته باشند. بنابراین یک ارتباط اینترنتی سریع و قابل اعتماد برای آن‌ها مزیت محسوب می‌شود.

• برنامه وفاداری

بسیاری از مسافران کاری در هر بار مسافرت، یک هتل را برای اقامت انتخاب می‌کنند که از قیمت، راحتی و خدمات آن‌جا لذت می‌برند. بنابراین در دوران کرونا با بهبود استانداردها باید رضایت‌ آن‌هارا بیشتر جلب کنید.

• امکانات

مسافران کاری باید صبح‌ها برای رفتن سرکار آماده شوند، امکاناتی نظیر صبحانه، دستگاه قهوه و اتو برای آماده شدن آن‌ها ضروری است.

انواع سفرهای داخلی (درون‌مرزی) و تعطیلات

برای این‌که هتل‌ها بازارهای احتمالی بعد از ویروس کرونا را شناسایی کنند، باید در مورد انواع سفرهایی که به‌صورت سنتی انجام می‌شود، اطلاعات داشته باشند.

سفرهای داخل خانه یا در نزدیکی خانه می‌تواند در این دوران محبوبیت زیادی داشته باشد. در واقع افرادی که پول کافی برای اقامت در هتل ندارند، با کمترین هزینه خانه خودشان را به هتل تبدیل می‌کنند.

سفرهای بین‌المللی در این شرایط تا حد زیادی محدود خواهد شد.

بنابراین ممکن است مسافران، سفرهای کوتاه‌مدت به یک مقصد نزدیک را به‌ عنوان راهکاری جدید برای سفر کردن انتخاب کنند.

مهم‌ترین ملاحظات در بخش سفر های داخلی (درون مرزی) عبارتند از:

  • افرادی که سفر داخلی یا نزدیک را ترجیح می‌دهند، معمولا برای یافتن بهترین رستوران‌ها یا کافی‌شاپ‌ها بلاگرها را دنبال می‌کنند. در نتیجه برقراری ارتباط با این مراکز به نفع هتل‌ها خواهد بود.
  • از تبلیغ‌های مرتبط استفاده کنید. تبلیغ‌ هتل با پیام ساده و سریع، جذاب نخواهد بود. مسافرین به دنبال چیزها یا مکان‌هایی هستند که به‌محض رسیدن به هتل، بتوانند دنبال آن بروند. بنابراین به دنبال پیدا کردن ایده‌های سرگرم کننده باشید. تولید محتوا برای وبسایت و صفحه فید شبکه‌های اجتماعی به ایجاد علاقه نیز کمک می‌کند.
  • از رویدادهای محلی نهایت استفاده را ببرید. جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، فرصتی خارق‌العاده برای تقویت بازاریابی داخلی هستند. شما می‌توانید با به‌اشتراک‌گذاری عکس در اینستاگرام، این رویدادها را برجسته کنید. همچنین می‌توانید پیشنهادهای ویژه‌ای یا تخفیف شگفت‌انگیزی نیز به‌عنوان مزیت رقابتی در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید با تورهای محلی و آژانس‌های مسافرتی نیز همکاری داشته باشید تا با همکاری یکدیگر، پیشنهاداتی مناسب با علاقه جامعه هدف‌تان ایجاد کنید.

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، سفرهای درون‌مرزی به‌آرامی به قدرت خود بازمی‌گردند و شما می‌توانید انواع آن را بررسی کنید:

  • سفرهای جاده‌ای طولانی
  • سفرهای آخر هفته (زوج‌ها، خانواده‌ها، ماجراجویان)
  • تعطیلات خانوادگی (تعطیلات تابستانی، سفرهای خانوادگی)
  • تعطیلات فصلی
  • سفرهای انفرادی
  • ماه عسل یا سالگراد ازدواج
  • رویدادها (نمایشگاه‌ها)
  • کنفرانس‌ها و جلسات
  • تورهای سازمان یافته

بر اساس این اطلاعات شما باید به‌ دقت بررسی کنید که کدام یک از این گروه‌ها ممکن است به منطقه شما سفر کنند. بنابراین بر این اساس می‌توانید بازاریابی خوب و موثری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب وبلاگ
آژانس های مسافرتی آنلاین
مدیر سایت

آژانس‌های مسافرتی آنلاین: هر آنچه که هتل‌های مستقل باید بدانند!

آژانس‌های مسافرتی آنلاین امروزه در مرکز یک بازار پر رونق آنلاین قرار دارند که انتخاب‌های متنوع، راحتی، سرعت بهتر، ارزش و امنیت بیش­تری را به مسافران ارائه می‌دهند. و از این رو هتل ها می بایست با توجه بیش تری این کانال های فروش (آژانس های مسافرتی آنلاین) به گونه ای حرفه ای با چنل منیجر ها مدیریت کنند.